Artykuł sponsorowany

Radca prawny a prawo pracy – jak zapewnić zgodność z przepisami?

Radca prawny a prawo pracy – jak zapewnić zgodność z przepisami?

Radca prawny może odgrywać istotną rolę w zakresie wspierania przedsiębiorców w interpretacji i stosowaniu przepisów prawa pracy. Prawidłowe wdrażanie rozwiązań zgodnych z obowiązującymi normami prawnymi przyczynia się do ograniczenia ryzyka sporów oraz odpowiedzialności wynikającej z ewentualnych naruszeń. W ramach swoich uprawnień zawodowych radcy prawni udzielają informacji prawnych, sporządzają opinie oraz mogą reprezentować klientów w postępowaniach sądowych i administracyjnych.

Przeczytaj również: Prawo pracy i ubezpieczenia społeczne - najważniejsze informacje dla pracodawców i pracowników

Kluczowe przepisy prawa pracy

Obszar prawa pracy regulowany jest przez m.in. ustawę z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. 2023 poz. 1465). Przedsiębiorcy powinni uwzględniać przepisy dotyczące:

Przeczytaj również: Rola prawnika w przygotowaniu dokumentacji do kontroli ZUS - jakie działania podjąć?

  • zawierania i rozwiązywania umów o pracę,
  • obowiązku wypłaty wynagrodzeń,
  • organizacji czasu pracy,
  • zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
  • ochrony praw pracowników i obowiązków pracodawcy,
  • a także przepisów z zakresu ubezpieczeń społecznych (zgodnie z ustawą z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych).

Konsultacje z osobami posiadającymi uprawnienia do świadczenia pomocy prawnej, takimi jak radcy prawni od ubezpieczeń społecznych z Poznania, mogą pomóc w interpretacji obowiązujących przepi sów, przygotowywaniu projektów dokumentów kadrowych lub ocenie zgodności działań z regulacjami.

Przeczytaj również: Czym zajmuje się prawnik?

Współpraca z radcą prawnym

Zakres współpracy z radcą prawnym w obszarze prawa pracy może obejmować udzielanie informacji prawnych, opiniowanie treści regulaminów oraz przygotowywanie dokumentów związanych z zatrudnieniem. Zgodnie z ustawą o radcach prawnych (Dz.U. 2022 poz. 1166), radcowie są uprawnieni także do występowania przed sądami w sprawach z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych.

W celu skutecznego skorzystania z usług prawnych zaleca się przygotowanie dokumentacji dotyczącej konkretnego zagadnienia oraz wcześniejsze zapoznanie się z regulacjami wewnętrznymi obowiązującymi w firmie. Współczesne formy świadczenia usług mogą obejmować kontakt zdalny, np. telefoniczny lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.

Stała obsługa prawna a zgodność z przepisami

Utrzymywanie stałej współpracy z radcą prawnym może przyczyniać się do poprawy zgodności wewnętrznych procedur z obowiązującym prawem. W praktyce oznacza to możliwość bieżącej weryfikacji stosowanych rozwiązań, analizę zmian legislacyjnych i ich wpływu na działalność przedsiębiorstwa, a także prewencyjne podejście do ewentualnych sporów pracowniczych.

W obszarze ubezpieczeń społecznych wsparcie specjalisty może dotyczyć zagadnień związanych z obowiązkami zgłoszeniowymi i rozliczeniowymi, wynikającymi z przepisów m.in. ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Współpraca ta może obejmować także przygotowywanie stanowisk prawnych w przypadkach spornych lub wymagających interpretacji.